مسائل مطروحه در همایشهای جامعه مجازی و کانونهای سردفتری

تقارن زمانی همایش هفتم جامعه مجازی درقم با همایش چهاردهم کانونها و جوامع سردفتری کشور در مشهد مقدس به فاصله یک هفته و حضور مقامات عالی سازمان ثبت اسناد و املاک و اعضای هیئت مدیره کانون مرکز و سایر مقامات اجرائی دو استان ... فرصت خوبی بود برای طرح مسائل و مشکلات حوزه کتابت ...

مهم این است که مسائل و مباحث مطروحه مشترک و حل آن دغدغه همه شرکت کنندگان در همایشهای مذکور .. رئوس مطالب عبارت بودند از بیمه و درمان خانواده بزرگ سردفتری ‘ مالیات ارزش افزوده و فشارهای مضاعفی که امور مالیاتی به دفاتر وارد میکند ‘ یافتن راهکارهای عملی برای حفظ سرمایه های کانون و ازدیاد آن ‘ معضل نقل و انتقال خودرو و ماده 29 قانون تخلفات رانندگی ‘ نگاهی جدی به ثبت آنی و نحوه رفع نقائص سامانه های مربوطه ‘ جدیت و همت در اعتلای جایگاه دفاتر اسناد رسمی و اسناد رسمی ...

بنا دارم در خصوص هریک از موارد مذکور بقدر وسع خویش چند خطی بنویسم تا دوستان و همکاران نیز با نظرات خود آن را تکمیل و برای اجرائی شدنش اقدامی صورت پذیرد ... نوشته ذیل با الهام از مطالب همایش جامعه مجازی برای طرح در همایش چهاردهم تهیه شده بود که فرصت طرح آن نشد گرچه در حاشیه همایش موضوع مطرح و پیگیری شد و بعد از همایش مشهد نمایندگان کانون تهران به امور مالیاتی مراجعه و ریاست محترم کانون نیز تلفنی با مقام معظم وزیر مذاکراتی انجام دادند ....

                               مالیات برارزش افزوده

گرچه اعتقاد ما براین است که با توجه به تعاریف مندرج در قانون مالیات برارزش افزوده از مالیات و ارزش افزوده , دفاتر اسناد رسمی بعنوان یک نهاد حاکمیتی و نوع وظایف و تکالیف , مشمول قانون مزبور نمیباشند و مصر هستیم تا کانون سردفتران با استفاده از تمام توان حقوقی خود برای اثبات این امر و خروج دفاتر از شمول تصمیمات سلیقه ای امور مالیاتی استفاده نماید لکن برای برون رفت از مشکلاتی که درحال حاضر از طرف امور مالیاتی برای همکاران در سراسر کشور بوجود آورده باید فکری اساسی کرد

صنوف مختلف علی رغم آنکه مشمول قانون مزبور هستند در مقابل تصمیمات امور مالیاتی ایستادگی کرده و میکنند , حتی اگر موفق هم نشوند بهرحال تلاش خود را میکنند

همانگونه که مستحضرید امور مالیاتی همکارن ما را در سراسر کشور در دوبخش مشمول جرائم سنگین مینماید

1-عدم صدور فاکتور موضوع ماده 14 قانون مالیاتی

2-عدم تحریر مالیات بر ارزش افزوده در دفتر مشاغل

تهیه و صدور فاکتور انهم از صورتحساب و فاکتورهائی که قانونا" و شکلا" و ماهیتا" مربوط به  اصناف و مجامع امور صنفی است از طرف دفاتر اسناد رسمی زیبنده حرفه ما نیست و با عنایت به دفاتر مالی و اسناد تنظیمی , دریافت هزینه تنظیم اسناد بقدر کافی روشن و شفاف است که ما را بی نیاز از صدور فاکتور همانند مغازه ها و فروشگاهها نماید

ازآنجا که در تفاهم نامه کانون سردفتران و امور مالیاتی در سال 89 و متعاقب آن در سال 1390 قبوض حق التحریر و فیشهای الکترونیکی صادره از سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه (pos) مورد قبول و تفاهم قرار گرفته بنابراین با قانون مغایرتی ندارد و بازهم میتواند مورد قبول مامورین مالیاتی قرار گیرد

پیشنهاد میشود اولا"با قید فوریت با امور مالیاتی رایزنی لازم انجام و تفاهم نامه سالهای 89 و 90 تا پایان سال 93 یا 94 تائید و به ادارات دارائی ابلاغ گردد تا از جریمه های غیرمنصفانه همکاران جلوگیری شود و ثانیا با توجه به تعهد امور مالیاتی در تفاهم نامه اولیه , از طریق امور مالیاتی و سازمان ثبت ترتیبی اتخاذ شود تا حساب مالیات ارزش افزوده در سامانه پرداخت الکترونیک پیش بینی و مستقیم مالیات مربوطه به حساب واریز و تکلیف دفاتر نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات برارزش افزوده و به تبع آن صورتحساب معاملات فصلی ساقط گردد

در خصوص دفتر مشاغل و درج مالیات مذکور نیز همانگونه که استحضار دارید در دفاتر مشاغل سابق محلی برای درج مالیات ارزش افزوده پیش بینی نشده و همکاران ما قادر به درج آن نبودند و علی رغم چاپ دفاتر جدید که این نقیصه در آن رفع شده است , امور مالیاتی نسبت به امضا و باصطلاح پلمپ دفاتر مشاغل بدون هیچ ایراد یا اطلاع رسانی دفاتر چاپ قدیم را امضا و شماره و تحویل مینماید که نباید سران دفاتر تاوان این دوگانگی را بپردازند مضافا اینکه میزان مالیات بر ارزش افزوده دریافتی در دفاتر درآمد و تمبر جزئی ویا بصورت جمعی درج میگردد که با توجه به شفافیت امور مالی در دفاتر اسناد رسمی بایستی مورد قبول امور مالیاتی واقع گردد و کانون سردفتران و دفتریاران بعنوان متولی این منصب بایستی تلاش خود را در متقاعد کردن امور مالیاتی بکار بندد و پیشنهاد و توصیه این است از این موقعیت فعلی که قانون مالیات ارزش افزوده در حال بررسی و تصویب مجلس شورای اسلامی است رایزنیهای لازم با نمایندگان و مسئولین قوای سه گانه , دفاتر اسناد رسمی را از شمول این قانون خارج نمایند

 مباحث بعدی در پستهای بعدی ...

/ 25 نظر / 30 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سردفتر عاجز

سلام . با اجازه ی استاد همکار عزیزی که قصد معرفی دفتریار دارید عجله نکنید!! تمنا میکنم خیلی احتیاط کنید با کفیل روزگار سپری کنید تا صد در صد از کسی مطمئن نشدید معرفی نکنید. همکاری میشناسم که 10 سال با کفیل گذروند تا پسرش شرایط لازم رو کسب کنه و بشه دفتریار و شد. شما هم در درجه اول بستگان درجه یکتون رو در نظر داشته باشید.... حتما با چند سردفتر با تجربه مشورت کنید..... ببخشید دخالت کردم تا آخر عمر افسوس می خورم که کاش یه نفر محض رضای خدا این حرفها رو به من زده بود.

پیرزاده - سردفتر دفتر 84 عجب شیر

باسلام تنظیم سند بیع با این شرط که خریدار به مدت 10 سال حق انتقال عین و منافع مورد معامله جزئا و یا کلا به شخص /اشخاص دیگر نداشته باشد صحیح است یا خیر اعلام نظر فرمایید باتشکر

همکار

باسلام درتنظیم سند انتقال اجرائی ارجاعی ازدادگاه مربوط به یک باب ساختمان متعلق به یک شرکت، آیا اخذ استعلام از تامین اجتماعی لازم است یانه ممنون میشم اگه صریح راهنمائی فرمائید

میرزا بنویس

همکار عزیز در خصوص وکالتنامه مورد نظر خیلی نگران نباشید معمولا با کپی برابر با اصلجائی عمل نمیکنند رویه استفاده از رونوشت است مضافا اینکه بهرحال وکالت است .... نفهیدم وکالت بلاعزل هم بوده یا خیر؟ اگر حق عزل داشته همان اقرار به فسخئکفایت میکند ولی بهرحال شما با وکیل ارتباط برقرار کنید و هشدارلازم را بدهید

پیرزاده - سردفتر دفتر 84 عجب شیر

بسمه تعالی آیا تنظیم سند اجاره نسبت به حقوق وامتیاز یک حلقه چاه کشاورزی درست است و آیا اخذ استعلام ازاداره منابع آب ضروری است با احترام

ساداتی ندای قلم

سلام وسپاس وارادت خدمت استادگرامی ازاینکه مطالب را موشکافانه بر رسی می نمائید بسیار سپاس دارم وازاینکه درعرصه مجازی همیشه درصحنه هستید نیز جای تقدیر بسیار دارد استفاده نمودم بسیار متشکرم

همکار دردمند شما

سلام جناب جمشیدی عزیز بنده زمانی که در آزمون سردفتری اسناد رسمی از شهری دیگر قبول شدم به امید بخشنامه نقل و انتقال سردفتران وکالت را که روزهای آخر کارآموزیم بود رها کرده و در کسوت سردفتری اسناد رسمی آن هم در یک شهری دیگر مشغول به کار شدم غافل از اینکه ممکن است بخشنامه موصوف روزی توسط دیوان عدالت اداری محکوم به بطلان گردد حال شرمنده خانواده ام هم هستم ...

علی اکبر حسینیان 154 ساری

جناب طباطبائی گرانقدر و بسیار عزیز من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فهو لیس بمسلم این حدیث را هم در سخنان نبوی دیدم هم در غرر و درر و هم در کافی از قول امام صادق و امام باقر ( که سلام و درود خدا بر ایشان باد ) پاسخ به همکار عزیزمان را در خصوص استعلام از تامین اجتماعی در سند انتقال اجرائی در مورد ساختمانی که دارای وصف کارگاهی هست را خواندم و تا انتهای کامنت چشمانم امتداد پیدا کرد به یکباره زمان پاسخگوئی شما نظرم را جلب کرد ساعت : 2:35 قبل از ظهر ( یعنی نیمه شب ) و این زمانی است که زاهدان و عارفان مشغول نیایش هستند اما شما : دغدغه دار همکاری که منتظر پاسخ شماست و اینکه نکند سندی را به اشتباه بنویسد و صبح شود و اهتمام به کار همکار تان نورزیده باشید حمد و ثنا و سپاس بیکران از آن خدا و سلام و درود خدا و فرشتگان او بر شما که اینچنین اهتمام ورزیده اید به حل مشکل همکار عزیزمان . و چه زهد و عرفانی بهتر از این و مطمئنا همان زمان که آن سطور را رقم می زدید قلمتان تسیبح گوی ذات هستی بخش لایزال بود . اما بعد تصدیع می دهم ادامه در کامنت بعدی

علی اکبر حسینیان 154 ساری

ادامه از کامنت قبلی در خصوص سوال همکار مان بنده معتقدم بر اساس قسمت اخیر بند ج ماده یک قانون تسهیل و قسمت اخیر ماده 6 آئین نامه قانون مزبور نمی توان طبق قانون مزبور عمل کرد و حتما باید استعلام صورت پذیرد دلیل من این است که اگر خریدار تعهد به پرداخت بدهی نماید با فروشنده مستنکف مسئولیت تضامنی پیدا میکند برای ایجاد تضامن لازم است ذمه ضامنین به یکدیگرضمیمه شود در حالیکه فروشنده سندی را امضا نمیکند تا ضامن تضامنی شناخته شود و اجرای احکام نیز اگر در این خصوص دستور دهد سردفتر بعنوان مجری حکم دستور غیر قانونی اجرای احکام را باید به آنان گوشزد نموده و پس از اصرار اجرای احکام باید اقدام به تنظیم سند با وصف معموله نمود حتی اگر خریدار با میل و رغبت خود در سند بخواهد تعهد پرداخت بدهی را نماید باز هم برای فروشنده مستنکفی که سند را امضاء نمی کند مسئولیت تضامنی ایجاد میکند و این بنظر من غیر قانونی و بدور از نصفت و عدالت قضائی است فلذا بهتر آن است که با استعلام از تامین اجتماعی خیال خود را راحت کنیم .

سردفتر

سلام جناب سردفتر وکالت نامه ایی که یک بار تفویض شده می خواستم دویاره تفویض کنم به چه نحو باید عمل کنم ایا باید تمام موکل ووکیل ها در تفویض ذکر شوند ممنون