حذف هزینه اوراق مصرفی از ردیف هزینه های ثبت آنی ‘ تحمیل هزینه به سردفتر است

در اواسط روز 16 تیرماه اپراتورهای دفاتر اسناد رسمی به ناگاه متوجه شدند تغییرای در سامانه ثبت آنی ایجاد شده و ردیف هزینه بهای اوراق مصرفی از ردیف هزینه های سامانه حذف شده و دیگر قادر به درج بهای اوراق مصرفی نیستند .....

دستورالعمل ثبت آنی دفاتر را مکلف به پرینت پیش نویس اسناد و اصلاح و حک و بایگانی پیش نویسها و در نهایت پرینت اصلی و نهائی نموده است که بر خلاف گذشته از نظر تعداد با قبل قابل مقایسه نیست و هزینه اوراق و تونر و غیره گزاف و غیرقابل اغماض است و طبق مقررات قانونی و موازین شرعی نمیتوان این هزینه را بر سردفتر تحمیل نمود ..... معاونت محترم اسناد سازمان در همایش اصفهان در جواب سوال سران دفاتر ‘ دریافت این نوع هزینه بنحو متعارف و متناسب را بلامانع دانستند و نظریات مشورتی بعضی از کانونها و جوامع نیز در این راستا صادر و نرخهای متفاوتی بین 4000 تا 4500 ریال را مناسب تشخیص  و اعلام کردند

در این وضعیت اقتصادی و عدم بازنگری سالانه تعرفه ها بعلت مقررات خاص از یک طرف و اصرار متولیان حرفه بر اخذ تحریر براساس قیمت منطقه ای بدون هیچ توجیه منطقی و شرعی ‘ بجای یافتن راهکارهای مناسب در تعدیل درآمد دفاتر و حمایت مالی آنها بعد از نزدیک به 4 سال از ابلاغ تعرفه ها ‘ معلوم نیست هدف متصدیان ثبت آنی از حذف این بند و عدم جایگزینی عنوان مناسب چه بوده است؟ بهتر نبود کارشناسی لازم انجام میشد و  با تعیین مبلغی مناسب برای هرصفحه نهائی سند توسط سیستم اتوماتیک محاسبه و حق سردفتر محفوظ میماند؟ تضییع حق چرا؟ آنهم عجولانه و بدون نظرخواهی از خانواده بزرگ سردفتری در این وانفسای کسادی بازار و وضعیت اقتصادی؟ بنظر حقیر کانون محترم سردفتران و دفتریاران باید در مقابل این اقدام محدود کننده و غیرمنطقی در راستای حفظ و تامین حقوق زیرمجموعه خود عکس العمل مناسب نشان داده و تا رفع آن پیگیری نماید و ضرورت دارد صراحتا این حق را به رسمیت شناخته و نحوه درج هزینه اوراق مصرفی را در ردیفی دیگر (مثلا" قبوض اقساطی) و یا انتهای متون حقوقی به همکاران سراسر کشور اعلام نماید

در وبلاگ کانون سردفتران یزد متن نامه به کانون تهران در این خصوص آمده که ذیلا جهت استحضار نقل میگردد و در سایت کانون اصفهان نیز عکس العمل کانون اصفهان را میتوانید ملاحظه فرمائید ..... انتظار میرود کانونهای استانی و جوامع سردفتری نیز نسبت به این مهم اتخاذ موضع صریح بنمایند 

نامه کانون یزد به نقل از وبلاگ کانون سردفتران استان یزد:

 هیئت مدیره محترم کانون سردفتران و دفتریاران

ریاست محترم دفتر حقوقی کانون سردفتران

با اهداء سلام و عرض ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات , همانگونه که استحضار دارید پس از حذف اوراق بهادار از چرخه تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی , هزینه اوراق مصرفی برای تنظیم سند با هزینه شخصی سردفتر تامین میگردد که با عنایت به دستورالعمل سامانه الکترونیکی اسناد موسوم به ثبت آنی و لزوم پرینتهای متعدد اعم از پیش نویس و نهائی , قابل توجه و تحمیل چنین هزینه ای به دفاتر اسناد رسمی با موازین شرعی و قانونی سازگار نمیباشد

با توجه به نظر مساعد معاونت محترم اسناد سازمان ثبت مبنی بر بلااشکال بودن دریافت نرخ معقول و مناسب و اصل عدم تبرعی بودن این نوع هزینه , نظریات مشورتی از طرف بعضی از کانونها و جوامع منجمله دفتر حقوقی این کانون بشرح پیوست صادر گردیده که  موید اخذ هزینه اوراق مصرفی اسناد میباشد 

در سامانه ثبت آنی نیز در بخش هزینه های تنظیم سند ردیف "بهای اوراق" پیش بینی و تا کنون مورد عمل دفاتر اسناد رسمی بوده است که متاسفانه و بدون اعلام قبلی و انجام کار کارشناسی در نیم روز 16 تیرماه این ردیف از سامانه حذف بنحوی که اسناد چند ساعت اولیه حاوی بهای اوراق و اسناد پایان وقت اداری فاقد ردیف مذکور میباشد

علیهذا با توجه به مراتب معروضه و جلوگیری از تضرر همکاران و لزوم دست یابی به راهکار مناسب استدعا دارد به قید فوریت , ضمن انعکاس موضوع به دفتر انفورماتیک سازمان جهت اصلاح این بخش ,  در راستای شفافیت امور مالی دفاتر , در خصوص نحوه درج هزینه اوراق مصرفی در سامانه و اسناد تنظیمی نظر صریح خود را  اعلام فرمائید

در خاتمه پیشنهاد این کانون درج مبلغ این نوع هزینه در ردیف قبوض اقساطی و در صورت عدم صلاحدید , درج در انتهای متن حقوقی اسناد میباشد

                                             کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد

                                                                                      

/ 18 نظر / 36 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سردفتر صفر مشهد

درود بر استاد گرانقدرم سیدبزرگوار جناب طباطبایی البته دفاتری که ما با ان ها سروکار داریم مبالغی را بر حسب میزان زمان صرف شده برای هر سند در سامانه ثبت انی و تعداد پرینت و ... از ارباب رجوعان دریافت می کنند از 1000 تومان به بالا ....و فکر نمی کنم دریافت این هزینه ها غیر عاقلانه و خلاف شرع باشد زیرا این هزینه ها درقبال خدماتی است که به مشتری داده میشود .عده ای از دفاتر هستند که از کاغذ نامرغوب و پرینتر های قدیمی سوزنی استفاده می کنند (در مشهد دفاتری که تیراژ سند بالایی دارند و قدیمی تر هستند شامل این دفاتر میشوند )، در نهایت سندی به مشتری میدهند که کیفیت فیزیکی پایینی دارد و شکیل نیست وهزینه ای هم از مشتری دریافت نمی کنند اما دفتری که از کاغذ های باکیفیت استفاده میکند و سندی زیبا و با دوام عمر بالا صادر میکندو با این حال هزینه های جاری خود را به زور میدهد اگر این هزینه ها را هم دریافت نکند که واویلاست....

نظري 21 رودهن

سلام .شتر با بارش رفته ما دنبال افسارشيم . چندي قبل رانندگان يكي از خطوط ، كرايه تاكسي را 50 درصد افزايش دادند و در پي اعتراض عمومي مردم ومسوولين به ناگاه همگي رانندگان آن خط اعتصاب نمودند(و با تجمع در ايستگاه مربوطه مسافر سوار نمي نمودند) مراجع ومردم پس از يك روز مجبور شدند به خواسته وتصميم رانندگان تمكين كنند دراينكه كار رانندگان مشروع بود يا خير موضوع بحث نيست؛ ليكن آنچه برايم جالب بود اينكه دراين حركت عمده رانندهگان افرادي بودند كه با چندساعت كار نكردن معيشت شان دچار عسرت ميگرديد ليكن همكاري نمودند ازطرفي خدماتشان (مانند سردفتران ) نيز تخصصي وويژه نبود كه نتوان جايگزين نمود وبه بركت وجود خودروهاي شخصي ميشدخدمات آنها را ناديده گرفت وجايگزين ، فراوان بود معذلك باوجود همه محدوديتها وبا نداشتن تريبون وجايگاهي علمي وشغلي همطراز سردفتران ، توانستندخواسته خودرا محقق نمودنداز اين مقدمات هدفم اين بود كه ما خود نيز مقصريم ... اگر خواسته به حق سردفتران در واقعي شدن تحرير معاملات غيرمنقول تحقق يابد ميتوان از همه اين موارد جزئي ، چشم پوشي نمود وپوشش ميدهد... حتي الامكان اگر تحرير واقع

نظري 21 رودهن

ادامه لااقل اگرتحرير واقعي نيست مسووليت هم واقعي نباشد

بیگی

سلام استاد ببخشید بنده مالیات خود را از 2 راه تفاهم نامه و روش علی الراس (که ضبدر 70 درصد سپس ضبدر 30 درصد است) محاسبه کرد و تفاوت قابل توجهی را بین مبالغ این دو روش مشاهده می کنم البته بنده دفتر مشاغل را متاسفانه تهیه ننمودم که در روش علی راس 20 درصد جریمه میشوم اما باز هم مالیات بنده از این روش کمتر از تفاهم نامه است سوال بنده این است که اگر بنده مالیات را از روش علی الراس محاسبه کنم ایا نیاز به فاکتوری هست برای هزینه ها ؟ کارشناس دارایی نمی گوید که چرا 30 درصد را کم کردی ؟و بگوید فاکتور های هزینه ها را بیاور ؟ یا نیازی برای ارائه فاکتور هزینه ها نیست ؟ اگر شما جای من بودید با این شرایط کدام روش را انتخاب می کردید ؟ اصلا روش علی الراس همان ضبدر 70 درصد ضبدر 30 درصد است یا خود کارشناس دارایی مبلغ مالیات را محاسبه می کند ؟

امراله جلالی دیل

باسلام وعرض ارادت دردنیایی که برای یک تکه سیب بهشتیان زمین گیرشده اند، چه انتظار غریبی است عدالت . آنهم کانون سردفتران که می خواهد مننتظر بماند، تاهمه کسانی که طالب حق هستند،متخلف انتظامی معرفی شوند آنوقت بگوید نباید بابت اوراق وجهی می گرفتند،مثل ده درصد گواهی امضاء و.......

عليرضا ازگىلان

سلام استاد گرامى. درجواب آقاى بىکى فرمودىد 70 درصد را در32ضرب مىکنىم درحالى که امسال براى دفاتر اسناد رسمى ظرىب30 درصداست .

انصاری45مبارکه

با سلام وآرزوی قبولی طاعات وعبادات ردیف حذف شد که شد هزینه ها که حذف نشده ، هزینه ها را میگیریم ببینیم کدام بی منطقی میخواهد ایراد بگیرد

امیر

سلام . عذر می خواهم بنده تازه 18 سالم شده و تا کنون در دفاتر سابقه ی بیمه ندارم ولی به امور دفاتر اشنایی کامل دارم مدرک دیپلم را گرفتم و منتظر امدن نتایج کنکورم . ایا مادرم میتواند مرا به عنوان دفتریار معرفی کند ؟ ممنون میشم پاسخ دهید

90بابکان

سلام . استاد ببخشید در روش علی الراس باید تحریر را در 70 درصد سپس ضبدر 32 در صد کنیم؟سپس به دارایی بگوییم از روش علی الراس رفتیم؟ پروسه اش همینه؟

کاظم بابایی

سلام بر سید بزرگوار التماس دعا در این شب های عزیز